Maakt muziek slim?
Onderzoeksresultaten
Er zijn verschillende onderzoeken die suggereren dat muziek een positieve invloed kan hebben op intelligentie en cognitieve vaardigheden. Hier zijn een paar interessante bevindingen:
- Het “Mozarteffect”: In 1993 suggereerde een studie, gepubliceerd in het tijdschrift Nature, dat het luisteren naar muziek van Mozart kortstondige verbeteringen in ruimtelijk-temporele vaardigheden kan veroorzaken. Dit fenomeen, bekend als het “Mozarteffect”, wekte interesse in de relatie tussen muziek en intelligentie.
- Muziektraining en cognitieve vaardigheden: Verschillende studies hebben aangetoond dat kinderen die muziek beoefenen vaak betere cognitieve vaardigheden hebben dan hun leeftijdsgenoten. Een langdurige studie uit 2004, uitgevoerd door het Brain and Creativity Institute aan de University of Southern California, toonde aan dat kinderen met muziektraining betere verbale en wiskundige vaardigheden hadden dan kinderen zonder muziektraining.
- Muziek en het brein: Onderzoek heeft aangetoond dat muziek leren en beoefenen verschillende delen van de hersenen kan stimuleren. Bijvoorbeeld, het bespelen van een instrument vereist coördinatie tussen de handen, het lezen van noten activeert het visuele systeem, en het luisteren naar muziek activeert zowel de auditieve cortex als emotionele centra in de hersenen.
- Het bevorderen van concentratie en geheugen: Muziek kan ook helpen bij het verbeteren van concentratie en geheugen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat achtergrondmuziek, zoals barokmuziek, kan helpen om de aandacht te richten en productiviteit te verhogen tijdens het studeren of werken aan taken die concentratie vereisen.
"Ruim vier jaar geleden vond ik Anastasia’s naam als lerares voor moderne fluit én barokfluit (traverso). Ik aarzelde geen moment en meldde me aan als leerling (op traverso): een goede beslissing, want ik heb van haar zoveel geleerd in technisch en in muzikaal opzicht dat ik gerust kan zeggen dat ik met sprongen vooruit ben gegaan. Anastasia is een positief ingestelde docent, die streng en volhoudend kan zijn, maar tegelijk ook je zelfvertrouwen uitbouwt en je een beter inzicht in spel en muziek geeft. Ook als uitvoerend musicus is ze indrukwekkend goed!"
Léon S